EPISTEMOLOGÍA. TAREA 7
HIRUGARREN KULTURA
Charles Percy Snow, fisikaria eta idazlea, izan zen lehen aldiz, 1963an, hirugarren kultura baten sorreraz hitz egin zuena. Kultura berri horrek, jada ezagunak ziren bi kulturen arteko komunikazio arazoak arinduko zituen: literatura eta zientziaren arteko komunikazioa, alegia. Horrela azaldu zuen "The Two Cultures" bere liburuaren bigarren zatian, "A Second Look", non bi kulturen arteko elkarrizketa faltagatik bere kezka berresten duen, bereziki horrek gizartean dakartzan arazoak kontuan hartuta. Snowren ustez, arriskutsua da inkomunikazioa mantentzea zientzia gizartearen aurrerapenaren giltza den garaian, eta, besteak beste, irakaskuntzan jartzen du arreta, aldaketa sakonak egitea beharrezkoa dela adieraziz.
Hurbiltzen ari den
hirugarren kultura baten existentzia aipatzen duenean, historia soziala,
gizarte zientziak, psikologia, ekonomia, medikuntza, arkitektura eta, oro har, gizakiaren
benetako bizimoduan interesa agertzen duten diziplinetatik datozen
intelektualek osatzen dutela dio. Hirugarren espazio hori finkatu ondoren, konfiantza
zuen orduan, kultura zientifikoarekiko harremana eta elkarrizketa lortuko
zirela. Izan ere, bere ustez, iraultza zientifikoa mundu osoan zabaltzea izango
da gizateriaren zati handi batek pairatzen duen sufrimendu izugarriaren konponbidea.
Bestalde, John
Brockmanek hirugarren kulturaren ideia XX mendearen 90kadan berreskuratu
zuen, baina beste adiera bat eman zion. Dibulgazio zientifikoko lanetan
espezializatutako argitalpen-agente honen esanetan, hirugarren kultura hori
jada existitzen zen aurreko hamarkadak geroztik eta intelektual tradizionalaren
lekua hartzen ari zen. Planteatzen duena da jendartearekin zuzenean
komunikatzen diren zientzialari eta pentsalari enpirikoek, beren argitalpenen
bidez, letretako intelektualen lekua hartu dutela eta hirugarren kulturaren
papera hartu dutela beren gain. Zientzialariek jada ez dituztela bitartekaririk
behar eta beren hausnarketarik sakonenak irakurle argientzat modu ulergarrian
helarazteko bidea hasita dagoela.
Brockmanek, Snowk bezala,
zientziaren lorpenetan ikusten du gizartearen ongizaterako tresna, baina ez du
elkarrizketa gisa aztertzen, ordezkapen gisa baizik. Intelektual berriek konplexutasunaren eta eboluzioaren
garrantzia ulertu eta gizarteak hartu beharreko bidea markatuko dutenak dira.
Egoera berri horretan, zientzialariak, tradizionalki publikoarekin harreman
handirik izan ez zutenak, ezagunak izatera pasatzen dira, lehen idazleak edo
artistak ziren bezala.
Snowrentzat, azken
finean, zientzialari eta humanisten arteko komunikazioa ezartzea da
garrantzitsuena, denbora luzeegian bizkarra eman dioten espezialisten arteko
elkarrizketa sustatzea, giza egoera hobetzeko azken helburuarekin. Brockmanek,
ordea, helburu hori ez du ia aipatu ere egiten. Kultura guztiak ustez bere
baitan har ditzakeen intelektual mota berri bat sustatzea dela garrantzitsuena azpimarratu
eta hautu argia egiten du: hirugarren kulturako pentsalariak zientziari buruz
idazten duten zientzialariak izan behar dira.
Comentarios
Publicar un comentario